2007. április 7.

Műhelytitkok

4. oldal képes forgatója

4. oldal

6. oldal képes forgatója

6. oldal

Számtalan alkalommal felmerült már, hogy milyen forgatókönyv szerint is készülnek a képregények. Természetesen író és rajzoló teljesen eltérő munkamódszerrel dolgozhat együtt, nincs aranyszabály arra, hogyan is születhet meg maga a képregény. A fenti képeken keresztül most csak azt a metódust, munkamódszert igyekszem bemutatni, amit egy konkrét képregény kapcsán követtünk és ami nekünk – az adott helyzetben – (reméljük, hogy) működött.
A Halál és az iránytű Jorge Luis Borges novellája alapján készült, amit megpróbáltam „képregényesíteni", azaz olyan megközelítéssel írtam belőle forgatókönyvet, hogy ha lehetséges, ne szolgai módon kövesse magát az irodalmi művet (az egyes panelek szövege ne csupán leírja, hogy mi látható a képen, ill. a kép ne csupán illusztrálja a szöveget), hanem már a forgatóban éljen a képregény adta lehetőségekkel, azaz: ahogy a film esetében is, amit elég képben elmesélni, azt nem muszáj szavakkal (narrációval) is alátámasztani.
Számtalanszor hozzá is írtam a novella cselekményéhez, de előfordult az is, hogy a „lényegtelen", leíró jellegű – inkább a nyelv, mint a cselekmény szempontjából érdekes – részeket, fordulatokat kihagytam vagy más „láncszemmel" helyettesítettem.
A képregény külön pikantériája, hogy Fritz Zoli az eredetileg emberi szereplőket állatfigurákkal helyettesítette, természetesen ügyelve arra, hogy az egyes figurák karakterjegyei egy-egy állat jellegzetességeivel harmonizáljanak. Persze ebben az esetben nekem, az írónak is idomulnom kellett ehhez az új perspektívához.
Ahogy az követhető, a rajzos forgatókönyv – jelen esetben – igen pontosan meghatározza az egyes beállításokat, kompozíciókat. Ami izgalmas lehet – és ezt a lehetőséget Zoli ki is használta –, hogy ha a történet a rajzoló szemszögéből megkívánja, változtathat is az adott struktúrán. (Lásd pl. a 6. oldal második sorát, ahol nem csak a cica-titkárnőt cserélte kecses flamingóra, de egyben ki is iktatta a sorban a második panelen ismételten feltűnő rinocérosz-kapitányt, és megoldotta a panel lezárását a benyíló ajtó kontúrjával.)

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Köszönjük. Én ezeket az így készülteket mindig szívesen nézegetem. :)

Cserkuti írta...

Még én is, pedig részt vettem benne. :))
Zorro, te egy őrült vagy, hogy ilyen aprólékos forgatót csinálsz, beállításokkal, fény-árnyék viszonyokkal. 70%-os készültségű képregényt adsz tovább megrajzolásra! Döbbenet!

Fehér Zoltán / Zorro de Bianco írta...

Köszi Dávid! Azért gondolom, hogy egy „nem rajzoló" író kevésbé konkrétan fogalmaz, ami a vizualitást illeti.
Nekem egyébként az az igazán izgalmas, hogy Fritz Zoli miben tér el (nem csak „állatfigura-váltásban"), mikor gondolja azt, hogy fordít a dolgokon.
Voltak olyan oldalak is, ahol magát a panelstruktúrát írta felül egy huszárvágással – de szerintem jól működött. :)

zhal írta...

Ja, ha már akadémia, ebből tanulni is lehet...