2007. október 9.

Orosz

A napokban megemlékeztünk Szecskó Tamás hihetetlenjó illusztrációiról.
Azt hiszem nemzedékek nőttek fel rajzain, és egészítették ki lazán félbehagyott kompozícióit.
Gondoltam beszkennelem az egyik könyvem, történetesen az orosz tankönyvem 89'-ből, hogy akik ezt olvasták nosztalgikus könycseppeket hullajthassanak, akik meg nem olvasták a kacagástól könnyezhessenek.
Az oroszul nem tudók részére lefordítottam a szituációkat, és narrációt írtam a rajz kiegészítésekhez.
Ezúton kérem mindazokat, akik hasonló rajzokkal rendelkeznek, nyugodt szívvel osszák meg élményeiket, de legfőképpen rajzaikat.

14 megjegyzés:

Névtelen írta...

Sőt!
Nemcsak a "tankönyv" illusztrációi zseniálisak: rengeteg regényben találkozhattunk a rajzaival a 80-as években, és ő illusztrálta a Galaktika 40. számát 1980-ban, amiben kizárólag Lovecraft írások vannak. (talán egy Poe novella is helyet kapott, ha jól emlékszem)
Érdemes beszerezni...

Névtelen írta...

Kikérem magamnak ezt az ostoba kikarikirozást!

Tisztelettel:

Irina Oszipova
orosz-tankönyv szerzô

(fordította: Tormányosi Lívia)

zfritz írta...

tévedés ezt a könyvet vujovits vlagyimirné ellenőrizte !!!

zhal írta...

Én is imádtam Szecskó Tamás rajzait, pl. a 80-as évek közepén, a nagyalakú Galaktika is tele volt velük. Nagyon jó figurákat rajzolt, hangulatosakat, kifejezőket...

Peter Tikos írta...

Az az igazság, hogy a nagy Galaktikában én nem nagyon emlékszem Szecskóra. Lehet, csak később kezdtem el vásárolni, akkoriban, mikor már a Boros-Szikszai illusztrációk is elkezdtek fel-feltünedezni benne. Vagy szimlán csak nem ugrik be - Ámon, Kolonics, Fujkin, Vass Misi rajzai jelennek meg elsőként előttem, ha arra a Galaktikára gondolok. Iszonyúan meghatározó élmény volt a Galaktika nem is egy generáció számára. Hihetetlen, hogy a '80-as években a világ legjobb fantasztikus magazinjává választották, és nem a keleti blokkban! A 100. számot a legnagyobb sci-fi írók köszöntötték az egész világról. Jóval később már a Valhalla Páholynál illusztrátorkodtam, mikor elhunyt Kuczka Péter. Gáspár András meg is jegyezte: ha ő nem lett volna, mi most nem lennénk itt. Teljesen igaza volt. Szecskó és a hozzá hasonló művészek pedig hasonlóképpen hatottak: mikor Zorro pár napja felvetette a nevét, egyből mindenki elkezdett nosztalgiázni, és azt hiszem, nem csak Fritznél kerülhetnének elő hasonló tankönyvek :)

Névtelen írta...

Azt hiszem '95 vagy '96-ban (amikor 10-11 éves voltam) volt egy utazó kiállítás a PeCsában, a jegy sem magyarul volt azt hiszem és a sci-fi volt a témája, életnagyságú Predator meg ilyesmik, marha nagy élmény volt nekem. Emlékszik erre még valaki?

Na mindegy, a lényeg az, hogy vélhetőleg akkor jutott eszébe a faternak, hogy volt régen Galaktika nevű magazin, hát a kiállítás után elvitt egy Antikváriumba, gondolta vesz nekem 3-at, 4-et, de miután megláttam a borítókat meg a rajzokat benne, kikönyörögtem végül hetet. :)
Egyből beleszerettem a Galaktikába és tök szomorú voltam, amikor az újságos mondta, hogy bizony ilyen már nincs. Kedvencem Ámon László volt belőle, ami azért érdekes, mert először nem tetszettek a rajzai. Azóta valamiért nekem ő a magyar McFarlane. Szegény milyen fiatalon hunyt el. :(

A jelenlegi Galaktika meg minden csak nem Galaktika. Egyáltalán nem adja vissza azt, amiért anno sok tízezren vették.

Peter Tikos írta...

Én nem emlékszem az életnagyságú predatorra, mert akkor én már nem voltam gyerek! Viszont az idén bécsben volt életnagyságú alien a Giger tárlaton. Attól azért még én is majdnem megijedtem :)))
Amit a mai napig nem sikerült megfejtenem az új Galaktikáról, az a szlogenjük: Olvass a jövőbe. Ez mit jelent??? :P

Fehér Zoltán / Zorro de Bianco írta...

Hühhh... Azt hiszem a képregények szeretete nekem is apámtól ered. 77-ben, amikor a kosárlabdacsapattal „turnézott", hozott Párizsból egy Spidey-t, azóta nagy becsben őrzöm (illetve azóta, hogy újra visszanyúltam a képregényhez).
Viszont Galaktika-őrült volt és azt hiszem, a mai napig az. Tulajdonképpen a szülői ház, pár fontosabb regény mellett nem tartalmaz mást, mint Galaktikákat... :)
Úgyhogy van honnan meríteni.
Szecskó pedig RULEZ! :P

Névtelen írta...

tokis: Az "Olvass a jövőbe" az időutazást jelenti, hiszen mire egy novella végére érünk, már a jövőben is találjuk magunkat. Mi? Hogy éppen maga nem hiszi el, hogy van időutazás? Maga aki egész életét időutazással töltötte? :P

Peter Tikos írta...

Persze, tulajdonképpen gondolom, hogy ezt akarja jelenteni, de annyira idétlen. Mintha "Olvass a jövőben" akarna lenni (ami szerintem még mindig jobban hangzana), csak elírták volna.

Névtelen írta...

Nem tudom, ez éppen az, ami engem speciel nem zavar.

vassrichard írta...

A Galaktikából, ill. egyéb más könyvekből is emlékszem a rajzaira... Inspirálóan jó. Jenkovszky Iván rajzait is bírom.
Az ő munkáival is a galaktikában találkoztam először.

LM írta...

anno az alienes kiállításról én sem emlékszem Predátorra, ellenben volt egy baszomnagy alien-királynő, az fikusz

LM írta...

még itt pluszba megjegyezném, hogy kábé pont a tininindzsateknőcös mozi tájékán hozakodik elő valaki ezzel a Szecska mesterrel... nagyon, nagyon gyanús