2008. január 10.

Asaf és tomer Hanuka


Láttam, hogy régebben „A digitalizáló tábla virtuózai” címszóval alkotókat mutattatok be itt, én is beállok a sorba és bemutatom egyik kedvenc alkotó párosomat, egy ikerpárt: Asaf Hanukát és Tomer Hanukát. Mindketten illusztrátorok inkább, de van pár képregényük is. Önálló illusztrációikon is érződik, hogy nagy hatással voltak rájuk a képregények. Jellemző a munkáikra a tiszta, kikeményített és – jó értelemben vett - digitális íz. Annak ellenére, hogy képeiket látva ikertestvérségüket le sem tudnák tagadni, érezhető azért különbség a két alkotó munkái között.Asaf Hanuka kissé biztonságosabb stílusban alkot, és jellemző rá valamiféle kifinomult szellemesség. Tőle több képregény van tudomásom szerint - lehet, ez az oka, hogy „szabályosabb, biztonságosan megkomponált” illusztrációi vannak (azt nyilatkozta, hogy gyerekkorától fogva olvas képregényeket és már készít is, és amikor illusztrációkat készít, akkor azokat is úgy csinálja, mintha képregényeket készítene).
Tomer Hanuka munkái kissé merészebbek, figurái kicsit barokkosan kicsavartabbak, az illusztrációi kicsit komorabbak, drámaiabbak. Habár ezeknél is fellelhető némi szellemesség, nála inkább a komorság és a drámai hangulat a jellemzőbb (nekem egyébként, illusztrációkat tekintve, ő a kedvencem).
Képregényeik közül Asaf Hanukának emelném ki egyik munkáját, melynek címe: Pizzeria Kamikaze (ami 5 részben kijött korábban a Bipolar sorozatban, amibe Tomer is csinált képregényeket). A képregény története Etgar Keret novelláján alapszik, amit egy gyönyörűen kivitelezett, 100 oldalas képregénybe adaptáltak (nekem eddig csak a Bipolar első két számát sikerült megszereznem cbr formában, de az nem teljesen ugyanaz, mint a Pizzeria Kamikaze). A történetből film is készült, és ennél nem lehet elmondani a szokásos közhelyt, hogy „az eredeti jobb”, mert szerintem nagyon jó lett a film is, bár „eredeti” alatt most a képregényt értem, nem a novellát, mert azt nem olvastam. A film címe Csuklónyiszálók (amerikai cím: Wristcutters: A Love Story), de alternatív címként a Pizzeria Kamikaze van feltüntetve. Szóval csak ajánlani tudom mindkettőt (habár a képregényből még csak az első kétötödét láttam, de az nekem tetszett nagyon, már úton van a 100 oldalas kötet is, mert megrendeltem). A képregény meg is kapta az Eisner díjat a Legjobb amerikai kiadású külföldi képregény kategóriában (izraeli az alkotógárda), a film meg egy sereg kisebb díjat kapott, pedig nem volt túl nagy várakozás előtte. Ennek ellenére 2007 egyik közönségkedvence lett.



linkek: Asaf Hanuka, Tomer Hanuka, Etgar Keret, Asaf és Tomer blogja (nagyon jó!), Pizzeria Kamikaze képregény (ez a kiadó linkje is, Alternative comics), Csuklónyiszálók film

16 megjegyzés:

Szabó Jenő írta...

Megint egy jó kis post! köszi!

--
Használnak még joysticket egyébként? Nem mondom, játszom néha, de jópár éve nem markolt botkormányt a kezem.

Haránt Artúr írta...

a blogon írták (amit nagyon ajánlok, mert vannak "hogy készült" képek is!) is hogy az újság visszadobta ezt verziót, és ott látható a "keyboard+mouse" együttes a kezeknél

Peter Tikos írta...

Köszi, hogy bemutattad ezeket a Hanuka srácokat! Tomer munkái olyan ismerősnek tűntek, de azt hittem, csak a James Jean képeihez való néminemű hasonlóságuk miatt. Aztán láttam a Juxtapoz borítót, és leesett :)

Haránt Artúr írta...

...és pont ez az új Justapoz szám megvan egy haveromnak, fene a száját :))

mondta, hogy 7 oldal van benne Tomertől.

Peter Tikos írta...

Na, majd megmutatom a lapot, ha megérkezik. Mert nekem az jár :)

Haránt Artúr írta...

hoppá! és szabad kérdezni hogy hogyan?

mer nekem ez a cimborám most gyütt haza Ámerikából, és onnan hozta. Mo-n hogy lehet beszerezni?

Peter Tikos írta...

Én a Trillianban kezdtem járatni, Grifternél. Igaz, nem olyan régen, eddig tulajdonképpen csak egy számot vettem meg, a következőt (ezt a Tomerest) most várom :D

Fehér Zoltán / Zorro de Bianco írta...

Hú, ez nagyon szuper kis poszt, köszi, Artúr! Úgy tűnik, az izlésünk hasonló, mivel anno én is szedegettem le Tomertől képeket, mert nagyon megfogtak. Igaz, nálam James Jean a csúcs, de ahogy Tomer, számomra eddig ismeretlen rajzait nézegetem, rögtön követi is őt a ranglistán. :)
(Persze, ahogy Tikos is megjegyezte, nem véletlen. ;)

Haránt Artúr írta...

igen, lehet benne valami, mondjuk én hamarabb ismertem meg a Hanuka fivérek munkáit, mint James Jean munkáit, így nekem Asaf és Tomer illusztrációi az előképek, nem James Jean cuccai :)

mondjuk nem azért, mert a plagizálás alól akarnám felmenteni (ilyen offenz el sem hangzott), de: én nem tudnék teljes biztonsággal egyenlőség jelet húzni Tomer és James Jean munkái közé, még hullámosat sem (azon felül, hogy "of course not", ezt arra értettem, hogy látszlag (mondjuk a "látszólag" elég hülyén hangzik vizuális médiumoknál :))) hasonlóak és az egyik emlékeztet a másikra, de sztem kábé inkább úgy mint egy Magritte kép egy Chirico képre. lehet elég merész példa és bele lehet kötni, de csak azt akartam vele mondani, hogy: hasonló, hasonló, de nem lehet önmagában megemlíteni csak azt hogy "hasonlít, vagy emlkeztet az egyik a másikra", hanem azért meg kell jegyezni: mindkettő rendelkezik sajátos bukéval és "hasonlóságuk" nem általnos egyezésre utal, hanem stílus- és minőség-egyezére (de akár az ízlésük is hasonló lehet független egymástól, mondjuk az ízlésüket nem ismerhetem), és még lehet azért hasonló a stílusuk, mert képregényeken cseperedtek (mondjuk James Jeanre nemtom mennyire voltak hatással a képregények :))

de mint az elején mondtam: ez nem defenzió, nem hangzott el támadás, csak úgy leírtam a vélményem, hogy szerintem mi lehet a hasonlóság gyökere :)

Haránt Artúr írta...

tegnap megszereztem a Bipolar 3. részét is! dönöjűűű! :) kár hogy itthon nem lehet ilyen stílusú képregénxeket kapni

Peter Tikos írta...

Úgy érted, kár, hogy magyarul nem jelennek meg? Mert kapni lehet...

Fehér Zoltán / Zorro de Bianco írta...

Tikos a tuti forrás - Juxtapoz megrendelés, Bipolar lelőhelyek, kész főnyeremény! :P
Egyébként eszembe jutott, hogy Tomer munkáira először a Bipolar borítókon figyeltem fel - persze csak neten keresztül.

Haránt Artúr írta...

én vagyok olyan pofátlan, hogy elvárnám, hogy az újságárusnál vagy sima könyvesboltban is kaphassak ilyeneket :) ,meg ne csak midnig az éppen aktuális filmadaptáció melé kinyomott köteteket :), meg az az igazság, hogy a mangáért sem rajongok annyira. én ilyen kis genyó igényeskedő vagyok, na.

ja meg az sem utolsó, hogy ne hatszoros áron lehessen beszerezni ezeket a cuccokat. najó most megyek és elszégyelem magam, mert végülis nem éhezek és beteg sem vagyok, nemtom mit rinyálok :)

Névtelen írta...

(((nem akarok vitát szítani, de attól, mert igényeskedő vagy, még bírhatod a mangát - nagyon sok jó van, pl. Blade of the Immortal, vagy a Tekkonkinkreet (amiből most fa**a animáció is készült). stb. persze ízl.éspofon, de általában minden stílus kitermeli a maga selejtjeit..naennyi, nemzavarok tovább)))

Haránt Artúr írta...

félreérted, az "igényeskedés" az arra utalt, hogy nem találok a szimpla boltokban olyat ami nekem kellene

ez csak az én ízlésemre szorítkozik, amiről nem állítottam sehol hogy etalon :)

biztosan értékesek a mangák is (sőt), az én ízlésem ettől független, nem releváns semmiben.

amúgy az anime cuccok közül a matrixos gyüjteményt, meg pölö a vampire hunter d-t én is birom, de nem az én világom egyik sem, ennyi, minősíteni nem minősítem a stílust, csak az ízlésem mondom el :)

Haránt Artúr írta...

most kaptam meg a pizzeria kamikaze 100 oldalas kötetet. nagyszerű meglepetés ben volt részem ahogy felütöttem: a szürke az nem szürke benne, hanem ezüst. egy ilyen ötlet nekem látatlanba elég giccsesnek tűnne, de abszolút nem az, nagyon jól működik, eszméletlen jó hatása van.